Vind hieronder het laatste Greenport People nieuws!

Ondernemerschap in je DNA

publicatie: 25 april 2017

Op woensdag 29 maart was veredelingsbedrijf Rijk Zwaan het toneel voor de eerste uitvoering van VNO-NCW Collegetour. Hoofdgast was de directeur van Rijk Zwaan, Marco van Leeuwen. De centrale thema’s van deze avond waren ‘Ondernemerschap in je DNA’ en ‘Innovatie'. Daniëlle en Ilse waren namens Greenport People aanwezig op deze inspirerende netwerkbijeenkomst.

Onder leiding van Jeroen Toet, de mini-Twan Huys van de avond, werd samen met aanwezige ondernemers, studenten en scholieren een spervuur aan vragen over ondernemerschap en innovatie afgevuurd op Marco van Leeuwen, directeur van Rijk Zwaan. Volgens Pieter Eenhoorn, voorzitter van VNO-NCW Westland-Delfland, is het bedrijf de perfecte omgeving om innovatie in het Westland verder te stimuleren. “We bevinden ons niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. We willen met het hele Westland innovatie uitstralen en daar vooral veel jonge mensen bij betrekken.” Ook als Greenport People worden we met deze woorden geïnspireerd om mee te gaan in het tijdperk van innovatie. Zo zien wij onder andere dat robotisering in de tuinbouw een trend is. Het is nu aan ons om geschikte kandidaten te vinden die deze robots kunnen besturen.    

Zelf leren zwemmen
Actief in meer dan veertig landen, meer dan 2500 medewerkers wereldwijd en voortdurend bezig met vernieuwing in alle lagen van het bedrijf. Rijk Zwaan is een schoolvoorbeeld van een Nederlandse koploper waar ondernemerschap en innovatie sleutelbegrippen zijn. “Vernieuwing en een ondernemersgeest binnen je bedrijf komt niet vanzelf”, vertelt Van Leeuwen. “Je hebt een bepaalde cultuur nodig en mensen die het ondernemerschap in hun DNA hebben. Veruit de belangrijkste doelstelling voor ons is om te zorgen dat onze medewerkers een prettige, duurzame werkomgeving hebben. Een mensgerichte omgeving is de perfecte voedingsbodem voor innovatie. Een veredelingsbedrijf is zo complex, dat het onmogelijk is om vernieuwing van bovenaf op te leggen. Ik vergelijk Rijk Zwaan graag met een zwembad, waar je bij binnenkomst in het water wordt gegooid en zelf je plekje moet vinden. Nieuwe werknemers krijgen weinig spelregels mee, ze moeten zelf hun hoofd boven water houden. Omdat we in teams op basis van gelijkheid werken en voortdurend met elkaar in gesprek zijn, komt het zelden voor dat er iemand op de bodem belandt.”

Wij vonden het zeer interessant om te horen wat de cultuur van Rijk Zwaan is en wat de kernwaarden zijn die zij nastreven. Een groot deel van onze uitzendkrachten is op dit moment werkzaam bij Rijk Zwaan. Wij zijn hier heel trots op en na deze avond is het voor ons nog duidelijker geworden in wat voor bad zij terechtkomen en wat de eigenschappen zijn die Rijk Zwaan graag bij hun medewerkers ziet. Hierdoor kunnen wij nog beter de juiste kandidaten bij Rijk Zwaan plaatsen.